10 powodów, by zacząć ćwiczyć.


Zbliża się lato, budzimy się z zimowego snu, czas zadbać o siebie. Czy jednak mamy motywację by zacząć się ruszać? Przeczytaj powody, dla których warto to zrobić!


 1.  Zbliżają się wakacje.

Zapowiada się plaża i strój kąpielowy. Warto przygotować swoje ciało, by móc być z niego dumnym i prezentować je bez skrępowania. Jeśli wybierzesz się na jogging, jazdę rowerową lub inny sport na świeżym powietrzu, nabierzesz również letniej opalenizny.



2.  Mniej stresu.

Rozładowanie stresu za pomocą aktywności fizycznej ma pozytywny efekt z tego powodu, że w sposób konstruktywny wykorzystujemy energię, która kumuluje się podczas konfrontacji z trudnymi sytuacjami. Czujemy się wówczas bardzo zdenerwowani i powinniśmy dać ujście nerwom. Można to zrobić na różne sposoby, niemniej jednak żaden nie będzie miał tak wielu pozytywnych konsekwencji dla naszego ciała i umysłu jak sport.

Co więcej, uprawianie ulubionej dyscypliny powoduje wyrzut endorfin - "hormonów szczęścia", a to wróg stresu.



3.  Schudniesz.

Dla części z nas główna motywacja do wysiłku. W latach 2007 - 2010 na Uniwersytecie w Pittsburgu zrealizowano duże badanie z randomizacją, oceniające czy aktywność fizyczna jako uzupełnienie interwencji dietetycznej (grupa 1) pozwoli na większą redukcję masy ciała w porównaniu z samą dietą (grupa 2). Wyniki wykazały, że grupa 1 straciła na wadze statystycznie znacząco więcej niż grupa 2.

Ćwiczenia nie tylko spalają kalorie, ale również pobudzają metabolizm, czego efektem jest spalanie większej ilości energii również pomiędzy wysiłkami, a nie tylko w trakcie ich wykonywania.



4.  Zdrowsze serce.

W powyższym badaniu, oprócz masy ciała, redukcji uległy również takie parametry jak obwód talii, ilość tkanki tłuszczowej, stopień stłuszczenia wątroby, insulinooporność oraz ciśnienie krwi. To ostatnie znacząco odciąża serce. Co więcej, aktywność fizyczna zapobiega miażdżycy i chorobie niedokrwiennej serca (skutkującej zawałami serca).



5.  Więcej ćwiczeń = więcej energii.

Ruch poprawia krążenie, co za tym idzie dokrwienie mięśni (ich większa wydolność), mózgu (lepsze dotlenienie), a także pobudza metabolizm, co daje uczucie większej witalności. Co więcej, regularna aktywność pomaga zachować napięcie i młody wygląd skóry.



6.  Łatwiejsze zasypianie.

Niemal każdy wysiłek czy praca to dla naszego organizmu rodzaj "korzystnego stresu". Rekompensatą tego jest zwiększenie ilości czasu przeznaczonego na sen. Powodem dużej chęci snu po treningu jest wzrost, a później harmonijny spadek temperatury ciała po pracy fizycznej, a taki stan prowadzi do odczuwania dużej senności i w konsekwencji lepszego snu.

Pamiętajmy jednak, by nie wykonywać ćwiczeń bezpośrednio przed snem. Może to jedynie utrudnić zasypianie. Optymalną porą na wysiłek fizyczny jest późne popołudnie, co najmniej 3-4 godziny przed snem.



7.  Lepsza pamięć.

Badania wykazały, ze osoby ćwiczące mają o 40% lepsze wyniki testów (zapamiętywania, spostrzegawczości, kojarzenia), niż osoby unikające aktywności fizycznej. Jest to spowodowane lepszym ukrwieniem, a więc i dotlenieniem kory mózgowej. Poza tym te osoby częściej idą na studia i więcej zarabiają w ciągu swojego życia. Prawdopodobnie ma to związek ze zwiększoną kreatywnością i wzmożonymi zdolnościami do koncentracji.



8.  Poznasz nowych ludzi i rozszerzysz zainteresowania.

Nie każdy lubi statyczny wysiłek na siłowni czy zajęcia fitness. Pomyśl o czymś nowym. A może chciałbyś poznać ludzi z pasją? Wybierz się na naukę tańca, umów na regularny tenis ze znajomym bądź zacznij biegać z razem z innymi umawiając się na specjalnych fanpage'ach na facebooku lub tematycznych forach internetowych. Takie społeczności z czasem często organizują wspólne wyjazdy i imprezy.



9.  Uodpornisz i wzmocnisz organizm.

W przypadku sportów wytrzymałościowych, jak bieganie i jazda na rowerze, wpływ na odporność kształtuje się w krzywą w zakresie zapadalności w zależności od intensywności (punkt i0 odzwierciedla zapadalność na infekcje górnych dróg oddechowych wśród osób charakteryzujących się średnią statystycznie aktywnością fizyczną).




Ćwiczenia fizyczne powodują zwiększenie aktywności limfocytów Natural Killer (NK), zabijających wiele ukrytych przed układem odpornościowym patogenów wewnątrzkomórkowych oraz likwidujących komórki nowotworowe. Co więcej, bezpośrednio po wysiłku aktywacji ulega pula granulocytów, dlatego ich liczba we krwi i tkankach rośnie. Zauważono również intensyfikację wybuchu tlenowego, co sprzyja eliminacji bakterii.

Zwróćmy jednak uwagę, ze pomimo ogólnego wzrostu odporności i rzadszych chorób u osób nieprzetrenowujących się, wielu naukowców zwraca uwagę na istnienie zjawiska "otwartego okna". Jest to okres bezpośrednio po sesji treningowej (trwający ok. 3-72 godzin, w zależności od czasu i intensywności wysiłku). Naukowcy stwierdzili, że wtedy można łatwiej ulec infekcji. Dlatego też po treningu lepiej nie przebywać wśród kaszlących ludzi, tylko wrócić do domu, by organizm mógł się zregenerować.




10.  Zrób coś dla siebie. Bądź szczęśliwy!

Dlaczego osoby uprawiające swoje ulubione sporty deklarują, że są szczęśliwsi niż wcześniej?

Po pierwsze, podczas wysiłku następuje wyrzut serotoniny ("hormonu szczęścia"), dającej poczucie zadowolenia, radości, a nawet euforii.

Po drugie, wiele aktywnych osób zauważa, że uprawianie ulubionego sportu jest świetnym sposobem zrelaksowania się po ciężkim dniu w pracy, a dla części młodych mam to jedyna chwila "tylko dla siebie".

Co więcej, lepsza sylwetka, nowe kształty i możliwość założenia dotąd niepasujących do figury strojów zwiększa pewność siebie, a sukcesy i sportowe osiągnięcia podwyższają samoocenę.




Mamy nadzieję, że motywacja do działania rośnie, a aktywność fizyczna stanie się Waszym nowym przyjacielem.




Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza